Connect with:
HomeStandard Blog Whole Post (Page 64)

Την Πέμπτη 12 Μαΐου 2022 και ώρα 15:00 – 16:00, θα πραγματοποιηθεί η 18η ομιλία του κύκλου διαδικτυακών μαθημάτων «Υγεία και Θρησκεία», τα οποία επιμελείται και συντονίζει ο Ομότιμος Καθηγητής της Χειρουργικής, π. Δημήτρης Λινός.

Η ομιλία με τίτλο “Η Ορθόδοξη Εκκλησία για την υγεία του ανθρώπου” θα πραγματοποιηθεί από τον Μητροπολίτη Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιερόθεο, Επισκέπτη Καθηγητή των Θεολογικών Σχολών Τιμίου Σταυρού της Βοστόνης και του Takoma Pacific Lutheran University και Επίτιμο Διδάκτορα Ιατρικής του Πανεπιστήμιου Ιωαννίνων.

Ο κύκλος των μαθημάτων διοργανώνεται από το Ινστιτούτο Prolepsis, σε συνεργασία με την Επιστημονική Εταιρεία Φοιτητών Ιατρικής Ελλάδος και τελεί υπό την Αιγίδα της Ιατρικής Σχολής Αθηνών.

Ενημερωθείτε για την πρωτοβουλία και παρακολουθήστε ζωντανά τις ομιλίες στο www.healthandreligion.gr

Την Πέμπτη 12 Μαΐου 2022 και ώρα 15:00

Τέσσερα λάπτοπ και δύο σκληροί δίσκοι εκλάπησαν από το νοσοκομείο “Αττικόν”.

Όπως καταγγέλλει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας εργαζομένων στα δημόσια νοσηλευτικά ιδρύματα (ΠΟΕΔΗΝ) Μιχάλης Γιαννάκος, η κλοπή έγινε σήμερα αντιληπτή από το προσωπικό του τμήματος Ακτινοθεραπείας.

Το υλικό περιλαμβάνει τα θεραπευτικά πρωτόκολα των ασθενών με καρκίνο, οι οποίοι υποβάλλονται σε ακτινοθεραπεία και συνδέονται με τα ακτινοθεραπευτικά μηχανήματα.

Λόγω της κλοπής, υπάρχει πρόβλημα με τη θεραπεία των ασθενών, με απρόβλεπτες συνέπειες για την υγεία τους, επισημαίνει ο πρόεδρος της ΠΟΕΔΗΝ.

Ο κ. Γιαννάκος απευθύνει έκκληση να επιστραφεί το υλικό, το οποίο είναι πολύτιμο για τους ασθενείς και το προσωπικό του νοσοκομείου. “Κινδυνεύουν ασθενείς. Τους παρακαλούμε”, αναφέρει, αναδεικνύοντας και μία ακόμη παράμετρο: την ανύπαρκτη φύλαξη των νοσοκομείων…

Τέσσερα λάπτοπ και δύο σκληροί δίσκοι εκλάπησαν

Αλλάζει ριζικά το φαρμακευτικό τοπίο για ασθενείς και φαρμακευτικές εταιρείες με τροπολογία που κατέθεσε σήμερα ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης στο νομοσχέδιο για την Πρωτοβάθμια περίθαλψη.

Άμεσος στόχος είναι να περιοριστεί η φαρμακευτική δαπάνη με αποτέλεσμα το υπουργείο Υγείας να προχωρά σε αλλαγές που αφορούν εκπτώσεις από τις φαρμακευτικές επιχειρήσεις αλλά και από τις υποχρεωτικές επιστροφές (clawback) προς τον ΕΟΠΥΥ, οι μέθοδοι των οποίων τροποποιούνται.

Συγκεκριμένα, όπως είχε αναφέρει και ο υπουργός Υγείας, Θάνος Πλεύρης, θα υπάρξει «ένα επιπλέον «ριμπέιτ» στα μη γεννόσημα φάρμακα, δηλαδή θα αλλάξει το πολυώνυμο που υπήρχε, σε κατηγορίες φαρμάκων που δημιουργούν πάρα πολύ μεγάλη δαπάνη στον ΕΟΠΥΥ καθώς θα υπάρξει και ένας κλειστός προϋπολογισμός για τα φάρμακα των κατηγοριών 1Α και 1Β, με την ενοποίησή τους. Παράλληλα, για τα πολύ φθηνά νοσοκομειακά φάρμακα θα υπάρχει πλαφόν του «κλόου – μπακ».

Επίσης προβλέπεται για τους κατόχους άδειας κυκλοφορίας που διαθέτουν φαρμακευτικά σκευάσματα στα νοσοκομεία του ΕΣΥ μέγιστο ποσό επιστροφής, ανάλογα με την αξία των φαρμάκων, δηλαδή τη νοσοκομειακή τους τιμή μείον την υποχρεωτική έκπτωση (rebate) 5%, πλέον ΦΠΑ, ως εξής:

*Για φαρμακευτικά σκευάσματα αξίας προμήθειας από 0,01 έως 5 ευρώ, ποσοστό αυτόματης επιστροφής (clawback) 0%.

*Για φαρμακευτικά σκευάσματα αξίας προμήθειας από 5,01 ευρώ έως 15 ευρώ, ποσοστό αυτόματης επιστροφής έως 20%.

*Για φαρμακευτικά σκευάσματα αξίας προμήθειας από 15,01 ευρώ έως 30 ευρώ, ποσοστό αυτόματης επιστροφής έως 40%.

Με το άρθρο 7, ορίζονται δύο κατηγορίες εξωνοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης για τον καταλογισμό υποχρεωτικής επιστροφής (claback).

Η τροπολογία που κατέθεσε στη Βουλή ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης

«α) Η μηνιαία φαρμακευτική δαπάνη των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης (Φ.Κ.Α.) δεν μπορεί να υπερβαίνει το ένα δωδέκατο (1/12) του κονδυλίου που είναι εγγεγραμμένο στον ετήσιο κοινωνικό προϋπολογισμό και αντιστοιχεί στη φαρμακευτική περίθαλψη. Από 1.9.2020 η δαπάνη των εμβολίων δεν συνυπολογίζεται στο μηνιαίο όριο της φαρμακευτικής δαπάνης του πρώτου εδαφίου. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υγείας καθορίζονται το ύψος της δαπάνης των εμβολίων, η διαδικασία, οι προϋποθέσεις και κάθε άλλη τεχνική λεπτομέρεια για την εξαίρεση της εν λόγω δαπάνης από τη φαρμακευτική δαπάνη των Φ.Κ.Α. Από 1.1.2021 και για όσο διαρκούν οι έκτακτες ανάγκες δημόσιας υγείας λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και πάντως όχι πέραν της 31ης.12.2021, η δαπάνη των ηπαρινών δεν συνυπολογίζεται στο μηνιαίο όριο της φαρμακευτικής δαπάνης του πρώτου εδαφίου.

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υγείας καθορίζονται το ύψος της δαπάνης των ηπαρινών, η διάρκεια εξαίρεσής τους από τον συνυπολογισμό της δαπάνης τους στη φαρμακευτική δαπάνη του πρώτου εδαφίου, η διαδικασία, οι προϋποθέσεις και κάθε άλλη τεχνική λεπτομέρεια για την εξαίρεση της εν λόγω δαπάνης από τη φαρμακευτική δαπάνη των Φ.Κ.Α.

Από 1.7.2020 αποκλειστικά και μόνο στην εξωνοσοκομειακή δαπάνη, η δαπάνη των γενοσήμων φαρμάκων, καθώς και των φαρμάκων για τα οποία έχει λήξει η περίοδος προστασίας των δεδομένων τους (off patent φάρμακα) οι επιμέρους κατηγορίες των οποίων εξειδικεύονται με την υπουργική απόφαση του ενδέκατου εδαφίου, συνυπολογίζεται στο μηνιαίο όριο της φαρμακευτικής δαπάνης, αλλά εξαιρείται από τον επιμερισμό του ποσού επιστροφής που προκύπτει από την υπέρβαση της μηνιαίας φαρμακευτικής δαπάνης ως προς την παράμετρο ίν), όπως αυτή ορίζεται κατωτέρω. Το υπερβάλλον μηνιαίο ποσό αναζητείται εκ μέρους των φορέων κοινωνικής ασφάλισης είτε από τους Κατόχους Αδειας ΚυκλοφορίαςJ. (Κ.Α.Κ.) φαρμακευτικών προϊόντων ή τις φαρμακευτικές εταιρείες είτε από ευρωπαϊκούς πόρους.

Το ανωτέρω ποσό υπολογίζεται σε εξαμηνιαία βάση και καταβάλλεται από τους υπόχρεους Κ.Α.Κ. ή τις φαρμακευτικές εταιρείες, εντός μηνάς από την πιστοποίησή του, σε λογαριασμό τραπέζης που θα υποδείξει ο κάθε φορέας. Με απόφαση του Υπουργού Υγείας καθορίζεται κάθε λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου και ιδίως ο ακριβής τρόπος υπολογισμού των ποσών που υποχρεούται να καταβάλει κάθε Κ.Α.Κ. ή φαρμακευτική εταιρεία με βάση:

ΐ) την ποσοστιαία αναλογία συμμετοχής κάθε φαρμάκου που συμμετέχει στη φαρμακευτική δαπάνη (χωρίς Φ.Π.Α.) της παρούσας, η οποία υπολογίζεται με βάση την ποσότητα που αποδεδειγμένα διατέθηκε σε ασφαλισμένους, όπως προκύπτει από το Σύστημα Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης ή μέσω άλλου ηλεκτρονικού συστήματος σάρωσης των συνταγών,

Η) το μερίδιο αγοράς κάθε φαρμάκου της παρούσας στη θεραπευτική κατηγορία της θετικής λίστας,
Hi) τη δυνατότητα τελικού συμψηφισμού τυχόν υπολειπόμενων ποσών με βάση τον συνολικό τζίρο κάθε εταιρείας,

ίν) κάθε ειδικότερο ζήτημα που αφορά στον τρόπο και χρόνο καταβολής των οφειλόμενων ποσών, καθώς και στη διαδικασία τυχόν συμψηφισμών σε επόμενους λογαριασμούς. Σε περίπτωση μη έγκαιρης απόδοσης των ποσών επιστροφής της παρούσας, αυτά εισπράττονται με τη διαδικασία του Κ.Ε.Δ.Ε. Από 1.1.2013 εισάγεται έκτακτο τέλος για τα φαρμακευτικά προϊόντα που συμπεριλαμβάνονται στον θετικό κατάλογο συνταγογραφούμενων φαρμάκων, που αποζημιώνονται από τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης (Φ.Κ.Α.). Το έκτακτο τέλος που οφείλει να καταβάλει ο κάθε κάτοχος αδείας κυκλοφορίας (Κ.Α.Κ.) φαρμακευτικών προϊόντων ή η φαρμακευτική εταιρεία, που συμπεριλαμβάνονται στον θετικό κατάλογο, ορίζεται σε δεκαπέντε τοις εκατό (15%) επί των λιανικών πωλήσεων κάθε φαρμακευτικού προϊόντος που πραγματοποιήθηκαν κατά το έτος 2011 και καταβάλλεται, σε λογαριασμό που θα υποδείξει ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. έως τις 15.12.2012.

Το έκτακτο τέλος που οφείλει να καταβάλει ο κάθε κάτοχος αδείας κυκλοφορίας (Κ.Α.Κ.) φαρμακευτικών προϊόντων ή η φαρμακευτική εταιρεία, που συμπεριλαμβάνονται στον θετικό κατάλογο, για το έτος 2013, δύναται να συμψηφίζεται με το καταβληθέν ή συμψηφισθέν ποσό που του αντιστοιχεί από το claw back του έτους 2012. Σε περίπτωση που το έκτακτο τέλος υπερβαίνει το claw back του έτους 2012, δύναται μετά τον ανωτέρω συμψηφισμό το υπολειπόμενο ποσό να συμψηφιστεί με το claw back του έτους 2013 ή το rebate του ν. 4052/2012 για τα φάρμακα που περιέχονται στον θετικό κατάλογο του έτους 2013. Φαρμακευτικά ιδιοσκευάσματα, για τα οποία δεν έχει καταβληθεί το έκτακτο τέλος κατά τα ανωτέρω, μεταφέρονται αυτόματα από τον κατάλογο συνταγογραφούμενων φαρμάκων και αποζημιούμενων από τους Φ.Κ.Α. (θετικός κατάλογος), στον κατάλογο φαρμακευτικών ιδιοσκευασμάτων που χορηγούνται με ιατρική συνταγή και δεν αποζημιώνονται από τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης (αρνητικός κατάλογος).

Η παρούσα διάταξη δεν εφαρμόζεται στις περιπτώσεις των Κ.Α.Κ. ή των φαρμακευτικών εταιρειών, που έχουν καταβάλει ή συμψηφίσει το claw back του 2012, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4052/2012 και του ν. 4093/2012 (Α’ 222) και τις κείμενες υπουργικές αποφάσεις, μέχρι 10.12.2012. Η διάταξη αυτή δύναται να ενεργοποιείται αυτόματα σε κάθε περίπτωση όπου, μετά την πάροδο ενός μήνα, οι Κ.Α.Κ. ή οι φαρμακευτικές εταιρείες δεν συμμορφώνονται με τις κείμενες διατάξεις και δεν καταβάλλουν κανονικά ή δεν συμψηφίζουν το claw back που τους αναλογεί.

Με απόφαση του Υπουργού Υγείας δύναται να αναπροσαρμόζεται το ύψος του έκτακτου τέλους, ο τρόπος υπολογισμού του και να ρυθμίζονται τα ειδικότερα ζητήματα εφαρμογής της διάταξης, για να επιτευχθούν οι στόχοι της φαρμακευτικής δαπάνης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις του ν. 4052/2012, του ν. 4093/2012 και των κείμενων υπουργικών αποφάσεων και η ενεργοποίησή της σε περιπτώσεις που οι Κ.Α.Κ. ή οι φαρμακευτικές εταιρείες δεν συμμορφώνονται με τις κείμενες διατάξεις αναφορικά με το claw back.

Επιπροσθέτως, με απόφαση του Υπουργού Υγείας εξειδικεύεται η μεθοδολογία υπολογισμού του ποσού της υπέρβασης, καθώς και η μεθοδολογία επιμερισμού του ποσού επιστροφής των φαρμακευτικών εταιρειών, σε περιπτώσεις υπέρβασης των φαρμακευτικών δαπανών του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. από τους προκαθορισμένους στον εκάστοτε ετήσιο προϋπολογισμό του στόχους.

Για τον υπολογισμό της υπέρβασης ή τον επιμερισμό του ποσού επιστροφής δύναται να χρησιμοποιείται η καθαρή δαπάνη του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., όπως αυτή προκύπτει, αφότου αφαιρεθούν ο Φ.Π.Α., οι συμμετοχές των ασθενών, οι εκπτώσεις των φαρμακευτικών επιχειρήσεων και φαρμακείων, το rebate εισαγωγής στον θετικό κατάλογο και το rebate όγκου των φαρμακευτικών εταιρειών, η δαπάνη για Φάρμακα Υψηλού Κόστους (ΦΥΚ) του πίνακα ΙΑ της παρ. 2 του άρθρου 12 του ν. 3816/2010 (Α’ 6), το ποσοστό χονδρεμπορικού κέρδους που επιστρέφουν οι φαρμακευτικές εταιρείες, όταν πωλούν απευθείας στα φαρμακεία, και άλλα ποσά τα οποία προσδιορίζονται στη σχετική απόφαση. Με όμοια απόφαση δύναται να τίθενται στόχοι φαρμακευτικής δαπάνης ανά έτος σε επίπεδο φαρμάκου, δραστικής ουσίας (ATC5) ή θεραπευτικής κατηγορίας (ATC4). Επιπλέον, δύναται να προσδιορίζεται η διαδικασία συμψηφισμού του ποσού υπέρβασης της φαρμακευτικής δαπάνης του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., εν γένει με το ποσό τυχόν υστέρησης της φαρμακευτικής δαπάνης των δημόσιων νοσοκομείων, σε σχέση με τον προϋπολογισμό τους. Επίσης, δύναται να προσδιορίζονται μηνιαίοι στόχοι φαρμακευτικής δαπάνης ανάλογα με την εξέλιξη των μέτρων της φαρμακευτικής πολιτικής σε σχέση με τους ετήσιους στόχους και να προσδιορίζεται κάθε απαραίτητο μέτρο για την αποτελεσματική εφαρμογή τους.».

β) Στην περ. β’ καταργείταιτο δεύτερο εδάφιο, και η περ. β’ διαμορφώνεται ως εξής:
«β. Για τον υπολογισμό των ως άνω παραμέτρων αξιοποιούνται τα στοιχεία πωλήσεων φαρμάκων που τηρεί ο Ε.Ο.Φ. αλλά και ο οικείος Φ.Κ.Α. αφαιρουμένων των παράλληλων εξαγωγών και νοσοκομειακών πωλήσεων. Εγκρίνονται οι μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος διενεργηθέντες υπολογισμοί.».

2. Η ισχύς της παρ. 1 άρχεταιτην 1η.1.2022.

Άρθρο 2

Δυνατότητα συμψηφισμού του κόστους των εμβολίων γρίπης που δεν διατέθηκαν ή διατέθηκαν στην αγορά και επιστράφηκαν, ελλείψει ζήτησης, με το καταλογιζόμενο στους Κατόχους Άδειας Κυκλοφορίας (Κ.Α.Κ.) και τις φαρμακευτικές εταιρείες ποσό επιβάρυνσης αυτόματης επιστροφής (clawback) για το έτος 2021 – Τροποποίηση άρθρου 25 ν. 4549/2018

Στο άρθρο 25 του ν. 4549/2018 (Α’ 105), περί του μηχανισμού αυτόματης επιστροφής, προστίθεται παρ. 5 ως εξής:

«5. Ειδικά για το έτος 2021 το κόστος των εμβολίων κατά της γρίπης, τα οποία οι Κάτοχοι Άδειας Κυκλοφορίας (Κ.Α.Κ.) και οι φαρμακευτικές εταιρείες προμηθεύτηκαν, και είτε δεν διέθεσαν στην αγορά, είτε τα διέθεσαν αλλά επιστράφηκαν από την αγορά, ελλείψει ζήτησης, δύναται να συμψηφίζεται, εν όλω ή εν μέρει, με το ποσό που οι Κ.Α.Κ. ή οι φαρμακευτικές εταιρείες επιβαρύνονται εκ της εφαρμογής του μηχανισμού αυτόματης επιστροφής (clawback). Ο συμψηφισμός διενεργείται κατόπιν αίτησης του Κ.Α.Κ. ή της φαρμακευτικής εταιρείας. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Υγείας και Οικονομικών ρυθμίζεται κάθε ζήτημα σχετικά με την εφαρμογή της παρούσας, όπως ο τρόπος και ο χρόνος υποβολής της αίτησης συμψηφισμού, τα στοιχεία, τα οποία συνυποβάλλονται με την αίτηση και τα οποία τεκμηριώνουν τη μη διάθεση ή διάθεση και επιστροφή των εμβολίων γρίπης, ο τρόπος προσδιορισμού του κόστους των μη διατεθέντων ή επιστραφέντων εμβολίων γρίπης, καθώς και η διαδικασία συμψηφισμού και μετακύλισης της επιβάρυνσης των συμψηφισθέντων ποσών, και εξειδικεύεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια.».

Άρθρο 3

Ένταξη φαρμάκων με Κόστος Ημερήσιας Θεραπείας που δεν υπερβαίνει τα είκοσι λεπτά του ευρώ στον Κατάλογο Αποζημιούμενων φαρμάκων – Τροποποίηση άρθρου 250 ν. 4512/2018

Στο άρθρο 250 του ν. 4512/2018 (Α’ 5), περί της διαδικασίας αξιολόγησης φαρμάκων για ένταξη ή απένταξη από τον Κατάλογο Αποζημιούμενων Φαρμάκων της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 12 του ν. 3816/2010 (Α’ 6), προστίθεται παρ. ΙΑ, μετά από την παρ. 1 και πριν από την παρ. 2, ως εξής:

«ΙΑ. Φάρμακα με Κόστος Ημερήσιας Θεραπείας (Κ.Η.Θ.) μικρότερο από ή ίσο με είκοσι λεπτά του ευρώ (0, 20), τα οποία έχουν ήδη λάβει τιμή διάθεσης στην ελληνική αγορά από τον Εθνικό Οργανισμό Φαρμάκου (Ε.Ο.Φ.), ήτοι αποτελούν εν δυνάμει προϊόντα του Καταλόγου Αποζημιούμενων Φαρμάκων, στον οποίο δύνανται να ενταχθούν μετά από αίτηση των Κατόχων Άδειας Κυκλοφορίας (Κ.Α.Κ.) ή των φαρμακευτικών εταιρειών, εντάσσονται στον Κατάλογο Αποζημιούμενων φαρμάκων χωρίς να υπόκεινται στη διαδικασία αξιολόγησης και διαπραγμάτευσης των άρθρων 247 έως 254. Οι Κάτοχοι Άδειας Κυκλοφορίας (Κ.Α.Κ.) ή οι φαρμακευτικές εταιρείες δύνανται, με αίτησή τους, η οποία υποβάλλεται στην Επιτροπή Διαπραγμάτευσης Τιμών Φαρμάκων (Επιτροπή Διαπραγμάτευσης) του άρθρου 254, να ζητήσουν τη μείωση της λιανικής τιμής του φαρμάκου, ώστε το Κόστος Ημερήσιας Θεραπείας (Κ.Η.Θ.) από τη χρήση του να καταστεί μικρότερο από ή ίσο με είκοσι λεπτά του ευρώ (0,20).».

Άρθρο 4

Δυνατότητα επιβολής πρόσθετης έκπτωσης σε φάρμακα υψηλού κόστους – Τροποποίηση άρθρου 87 ν. 4472/20174.

Στο άρθρο 87 του ν. 4472/2017 (Α’ 74), περί της φαρμακευτικής δαπάνης του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.), μετά από την παρ. 2 και πριν από την παρ. 3, προστίθεται παρ. 2Α, ως εξής:
«2Α. Από 1ης.1.2Ο22 δύναται να επιβάλλεται σε βάρος των Κατόχων Άδειας Κυκλοφορίας (Κ.Α.Κ.) ή των φαρμακευτικών εταιρειών πρόσθετη έκπτωση ποσοστού έως τρία τοις εκατό (3%) επί της τιμής παραγωγού για τα φάρμακα υψηλού κόστους της παρ. 2 του άρθρου 12 του ν. 3816/2010 (Α’ 6), για τα φάρμακα που ταξινομούνται μόνα τους σε υποομάδα (cluster) θεραπευτικής κατηγορίας του Καταλόγου Αποζημιούμενων Φαρμάκων, σύμφωνα με το Ανατομικό-Θεραπευτικό-Χημικό Σύστημα Ταξινόμησης [Anatomical Therapeutic Chemical (ATC) Classification System] του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, καθώς και για τα φάρμακα που ταξινομούνται στις μεγαλύτερες σε μέγεθος δαπάνης θεραπευτικές κατηγορίες (cluster ATC4) του Καταλόγου Αποζημιούμενων Φαρμάκων, σύμφωνα με το ίδιο Σύστημα Ταξινόμησης. Από την εφαρμογή της παρούσας εξαιρούνται τα φάρμακα για τα οποία έχουν συναφθεί οι συμφωνίες του άρθρου 254 του ν. 4512/2018 (Α’ 5), καθώς και τα φάρμακα με Κόστος Ημερήσιας Θεραπείας (Κ.Η.Θ.) μικρότερο από ή ίσο με είκοσι λεπτά του ευρώ (0, 20). Με κοινή απόφαση των Υπουργών Υγείας και Οικονομικών, η οποία εκδίδεται μετά από πρόταση του Δ.Σ. του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., κατόπιν γνώμης της Επιτροπής του άρθρου 15 της υπό στοιχεία οικ. 3457/14.1.2014 απόφασης του Υπουργού Υγείας (Β’ 64), περί της τιμολόγησης των φαρμάκων, ρυθμίζεται κάθε ζήτημα σχετικά με την εφαρμογή της παρούσας, όπως το ποσοστό της πρόσθετης έκπτωσης, ο τρόπος υπολογισμού του, τα κριτήρια επιβολής του, όπως η επιβάρυνση της φαρμακευτικής δαπάνης του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. από έκαστο των φαρμάκων των ως άνω κατηγοριών, η διαδικασία επιβολής και είσπραξής του και η χρονική διάρκεια του μέτρου, και εξειδικεύεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια.».

Άρθρο 5

Τύπος υπολογισμού του ποσού επιστροφής των Κ.Α.Κ. – Αντικατάσταση παρ. 3 άρθρου 35 ν. 3918/2011

1. Η παρ. 3 του άρθρου 35 του ν. 3918/2011 (Α’ 31), περί του τύπου σύμφωνα με τον οποίο υπολογίζεται το ποσό επιστροφής στο οποίο υποχρεούνται οι Κάτοχοι Άδειας Κυκλοφορίας (Κ.Α.Κ.) φαρμάκων, αντικαθίσταται ως εξής: «3. Οι Κάτοχοι Άδειας Κυκλοφορίας φαρμάκων (ΚΑΚ) υποχρεούνται κάθε τρίμηνο σε ποσό επιστροφής ίσο με το ποσοστό επί των συνολικών πωλήσεων, του προηγούμενου τριμήνου όλων των συσκευασιών, περιεκτικοτήτων και μορφών του εκάστοτε φαρμακευτικού προϊόντος, σύμφωνα με τον τύπο που ακολουθεί:
– Ι’ΙΙ(.Τ) x IHCI)

Όπου: ορίζεται ως το τελικό ποσοστό επιστροφής των συνολικών πωλήσεων, σε τιμές παραγωγού, του προηγούμενου τριμήνου όλων των συσκευασιών, περιεκτικοτήτων και μορφών του εκάστοτε φαρμακευτικού προϊόντος.

Pv max, ορίζεται ως το μέγιστο τελικό ποσοστό επιστροφής όγκου των συνολικών πωλήσεων του προηγούμενου τριμήνου όλων των συσκευασιών, περιεκτικοτήτων και μορφών του εκάστοτε φαρμακευτικού προϊόντος, το οποίο λαμβάνει την τιμή 0,30.

PHCD, ορίζεται ως το ποσοστό επιστροφής για φάρμακα όταν χορηγούνται από τα φαρμακεία του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και τα νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ., λόγω της τιμής προμήθειάς τους σε νοσοκομειακή τιμή 5%, το οποίο λαμβάνει την τιμή 0,133, όπως ορίζονται στην παρ. 2.

ΡΜονάδα, ορίζεται ως το ποσοστό επιστροφής, το οποίο λαμβάνει τιμή 0,05, για φάρμακα που βρίσκονται σε μια θεραπευτική κατηγορία ή υποομάδα (cluster) αυτής, η οποία στο σύνολο της περιέχει μια δραστική ουσία χωρίς γενόσημα και η τιμή αποζημίωσης των φαρμάκων διαμορφώνεται αποκλειστικά και μόνο από τις τιμές των ιδίων φαρμάκων εντός της θεραπευτικής κατηγορίας ή υποομάδας (cluster) και για όλα τα φάρμακα που χορηγούνται από φαρμακεία του Ε.Ο.Π.Υ.Υ και νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ. της παρ. 2 και δεν έχουν γενόσημα.

Εξαίρεση αποτελούν τα φάρμακα που έχουν λιανική τιμή μικρότερη των δέκα (10)ευρώ.

αί, συντελεστές της εξίσωσης που λαμβάνουν τιμές αο= 14, αΐ = 2,5·10 -6, α2 = 1*10-16.
βί, συντελεστές που προστίθενται στους αί, για τις ειδικές περιπτώσεις φαρμάκων τα οποία δεν διαθέτουν γενόσημα ή μια θεραπευτική κατηγορία στο σύνολό της περιέχει μία μοναδική ή περισσότερες δραστικές ουσίες χωρίς γενόσημα φάρμακα, με λιανική τιμή υψηλότερη από την τιμή αποζημίωσης, οι οποίοι λαμβάνουν τιμές βο = 2,5, βί = 1*10-6, β2 = 1,5*10-16.

150, κατάλληλη δείκτρια συνάρτησης που λαμβάνει την τιμή 1 όταν φάρμακα τα οποία δεν διαθέτουν γενόσημα ή μία θεραπευτική κατηγορία στο σύνολό της περιέχει μία μοναδική ή περισσότερες δραστικές ουσίες χωρίς γενόσημα φάρμακα, με λιανική τιμή υψηλότερη από την τιμή αποζημίωσης, αλλιώς λαμβάνει την τιμή 0.
ΙΜοναδ, κατάλληλη δείκτρια συνάρτηση που λαμβάνει την τιμή 1 για φάρμακα που βρίσκονται σε μια θεραπευτική κατηγορία ή υποομάδα (cluster) αυτής, η οποία στο σύνολο της περιέχει μια δραστική ουσία χωρίς γενόσημα και η τιμή αποζημίωσης των φαρμάκων διαμορφώνεται αποκλειστικά και μόνο από τις τιμές των ιδίων φαρμάκων εντός της θεραπευτικής κατηγορίας ή υποομάδας (cluster) και για όλα τα φάρμακα που χορηγούνται από φαρμακεία του Ε.Ο.Π.Υ.Υ και νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ. της παρ. 2 και δεν έχουν γενόσημα, αλλιώς λαμβάνει την τιμή 0. Εξαίρεση των ανωτέρω αποτελούν τα φάρμακα που έχουν λιανική τιμή μικρότερη των δέκα (10) ευρώ.

IHCD, κατάλληλη δείκτρια συνάρτησης που λαμβάνει τιμή 1 για φάρμακα που χορηγούνται από φαρμακεία του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ. της παρ. 2, λόγω της τιμής προμήθειάς τους, αλλιώς λαμβάνει την τιμή 0.
X, οι συνολικές πωλήσεις σε τιμές παραγωγού, του προηγούμενου τριμήνου όλων των συσκευασιών, περιεκτικοτήτων και μορφών του εκάστοτε φαρμακευτικού προϊόντος. Το τελικό ποσό που καλείται να επιστρέφει κάθε Κ.Α.Κ. προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό του ανωτέρω ποσοστού (Ρ0) με τις συνολικές πωλήσεις του προηγούμενου τριμήνου όλων των συσκευασιών, περιεκτικοτήτων και μορφών του εκάστοτε φαρμακευτικού προϊόντος που υπολογίζονται στη βάση της τιμής παραγωγού, όπως ορίζεται από τις υπουργικές αποφάσεις τιμολόγησης.

Για την απόδοση του πρόσθετου ποσού επιστροφής λαμβάνονται υπόψη οι πωλήσεις του προηγούμενου τριμήνου βάσει των στοιχείων που αντλούν ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και οι Φ.Κ.Α. από το σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, το σύστημα σάρωσης συνταγών του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και από το άθροισμα των τιμολογίων που εκδίδουν οι φαρμακευτικές εταιρείες προς τα φαρμακεία του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. στο σύνολό τους και τα νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ. στο σύνολό τους, αντίστοιχα. Συγκεκριμένα, στα νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ. η κατανομή του ως άνω ποσού rebate γίνεται βάσει του μεριδίου της φαρμακευτικής δαπάνης εκάστου νοσοκομείου για κάθε φάρμακο, επί του συνόλου της δαπάνης του συνόλου των νοσοκομείων για το φάρμακο αυτό.

Το ποσό καταβάλλεται αντίστοιχα για το πρώτο τρίμηνο μέχρι τις 31 Μάίου, για το δεύτερο τρίμηνο μέχρι τις 31 Αυγούστου, για το τρίτο τρίμηνο μέχρι τις 30 Νοεμβρίου του ίδιου έτους και για το τέταρτο τρίμηνο μέχρι τις 28 Φεβρουάριου του επόμενου έτους. Η είσπραξη των εν λόγω ποσών γίνεται αποκλειστικά με ευθύνη και μέριμνα των υπηρεσιών των φορέων, στο πλαίσιο περιστολής της φαρμακευτικής δαπάνης. Για τους φορείς που δεν διαθέτουν σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης ή σάρωσης συνταγών, το ποσό που υποχρεούται να αποδώσει κάθε εταιρεία ή κάτοχος άδειας κυκλοφορίας φαρμακευτικών προϊόντων προκύπτει από τα στοιχεία των συνολικών πωλήσεών της ανά φαρμακευτικό ιδιοσκεύασμα, αφού αφαιρεθούν οι πωλήσεις προς τα νοσοκομεία και οι παράλληλες εξαγωγές σύμφωνα με τα στοιχεία του Εθνικού Οργανισμού Φαρμάκων (Ε.Ο.Φ.) και για τον υπολογισμό του ποσού αυτού λαμβάνεται υπόφη η σχέση δημόσιας προς ιδιωτική φαρμακευτική δαπάνη, ήτοι 80% – 20%.».

2. Η ισχύς της παρ. 1 άρχεταιτην 1η.1.2022.

Άρθρο 6

Εξορθολογισμός αυτόματης επιστροφής (clawback) επί της νοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης

1. Από 1ης.1.2022, ορίζεται για τους Κατόχους Άδειας Κυκλοφορίας (Κ.Α.Κ.) και τις φαρμακευτικές εταιρείες, που είναι προμηθευτές φαρμακευτικών σκευασμάτων των νοσοκομείων του Εθνικού Συστήματος Υγείας και του Γενικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης «Παπαγεωργίου», μέγιστο ποσοστό αυτόματης επιστροφής (clawback), ανάλογα με την αξία προμήθειας των φαρμακευτικών σκευασμάτων, ήτοι τη νοσοκομειακή τιμή τους μείον την επιστροφή (rebate) πέντε τοις εκατό (5%) πλέον Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.), ως εξής:

α) για φαρμακευτικά σκευάσματα με αξία προμήθειας από ένα λεπτό του ευρώ (0,01) έως πέντε ευρώ (5,00), ποσοστό αυτόματης επιστροφής (clawback), μηδέν τοις εκατό (0%).

β) για φαρμακευτικά σκευάσματα με αξία προμήθειας από πέντε ευρώ και ένα λεπτό του ευρώ (5,01) έως δέκα πέντε ευρώ (15,00), ποσοστό αυτόματης επιστροφής (clawback) έως είκοσι τοις εκατό (20%).
γ) για φαρμακευτικά σκευάσματα με αξία προμήθειας από δεκαπέντε ευρώ και ένα λεπτό του ευρώ (15,01) έως τριάντα (30,00) ευρώ, ποσοστό αυτόματης επιστροφής (clawback) έως σαράντα τοις εκατό (40%).

2. Το υπερβάλλον ποσό αυτόματης επιστροφής (clawback), που θα αναλογούσε στις ανωτέρω κατηγορίες φαρμακευτικών σκευασμάτων, εάν δεν είχαν τεθεί τα μέγιστα ποσοστά αυτόματης επιστροφής (clawback) της παρ. 1, αναζητείται αναλογικά από τις
λοιπές κατηγορίες φαρμακευτικών σκευασμάτων μέσω του μηχανισμού αυτόματης επιστροφής (clawback).

3. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Υγείας και Οικονομικών ρυθμίζεται κάθε ζήτημα σχετικά με την εφαρμογή του παρόντος, όπως η μεθοδολογία υπολογισμού και διαμόρφωσης των τελικών ποσοστών αυτόματης επιστροφής (clawback) και η διαδικασία επιβολής και είσπραξης του ποσού της αυτόματης επιστροφής.

Άρθρο 7

Δυνατότητα ανακατανομής της φαρμακευτικής δαπάνης του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 25 ν. 4549/2018
Στην παρ. 1 του άρθρου 25 του ν. 4549/2018 (Α’ 105), περί του μηχανισμού αυτόματης επιστροφής (clawback), μετά από το έβδομο εδάφιο, προστίθεται εδάφιο και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:«1. Ο μηχανισμός αυτόματης επιστροφής (clawback) του άρθρου 11 του ν. 4052/2012 (Α1 41), της κατ’ εξουσιοδότηση εκδοθείσας υπό στοιχεία Γ5/63587/2015 απόφασης του Υπουργού Υγείας (Β1 1803) και του άρθρου 100 του ν. 4172/2013 (Α’ 167), εφαρμόζεται και στα έτη 2019 έως 2025. Αρχικό έτος βάσης υπολογισμού για την πρώτη εφαρμογή του παρόντος είναι το 2018, και για καθένα από τα επόμενα έτη το εκάστοτε προηγούμενο έτος. Για το έτος 2019, η κατανομή των ορίων της φαρμακευτικής δαπάνης, της νοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης των φαρμακείων του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., της δαπάνης για παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ., καθώς και της νοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης των νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ. και του Γ.Ν.Θ. Παπαγεωργίου ορίζεται με απόφαση του Υπουργού Υγείας.

Ειδικά για τα έτη 2020-2022, τα όρια δαπανών του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. έχουν ως εξής:

α) Φαρμακευτική δαπάνη ύψους 2.088 εκατομμυρίων ευρώ, εκ των οποίων ογδόντα επτά εκατομμύρια (87.000.000) ευρώ για τη νοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη των φαρμακείων του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. (φάρμακα υψηλού κόστους του καταλόγου ΙΑ της παρ. 2 του άρθρου 12 του ν. 3816/2010) και 2.001 εκατομμύρια ευρώ για τη λοιπή φαρμακευτική δαπάνη του Ε.Ο.Π.Υ.Υ.

β) Δαπάνη υπηρεσιών υγείας ύψους 1.553 εκατομμυρίων ευρώ.

Ειδικά για τα έτη 2020-2022, το όριο της νοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης των νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ. και του Γ.Ν.Θ. Παπαγεωργίου ορίζεται σε πεντακόσια είκοσι οκτώ (528.000.000) εκατομμύρια ευρώ.
Με κοινή απόφαση των Υπουργών Υγείας και Οικονομικών δύναται, από 1ης.1.2022, να ανακατανέμεται η φαρμακευτική δαπάνη του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. σε δαπάνη φαρμάκων κοινότητας, αφενός, και, δαπάνη φαρμάκων υψηλού κόστους της παρ. 2 του άρθρου 12 του ν. 3816/2010 των φαρμακείων του Ε.Ο.Π.Υ.Υ (νοσοκομειακή και εξωνοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη των φαρμακείων του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., αντίστοιχα), καθώς και λοιπών
φαρμάκων που χορηγούνται από τα φαρμακεία του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., αφετέρου, και να καθορίζεται το ύφος της δαπάνης ανά κατηγορία φαρμάκων, καθώς και η μεθοδολογία υπολογισμού τυχόν υπέρβασης της εν λόγω δαπάνης.

Ειδικά για τα έτη 2020 και 2021, και για λόγους αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών που προέκυψαν εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19, το επιτρεπόμενο όριο δαπανών υγείας του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.), πέραν του οποίου ενεργοποιείται ο μηχανισμός αυτόματης επιστροφής (clawback) του άρθρου 100 του ν. 4172/2013 (Α1 167), αυξάνεται κατά δεκαέξι εκατομμύρια πεντακόσιες χιλιάδες (16.500.000) ευρώ για κάθε ένα από τα άνω έτη. Τα ανωτέρω ποσά επιμερίζονται για τα έτη 2020 και 2021 σε δεκαπέντε εκατομμύρια (15.000.000) ευρώ για την κατηγορία υπηρεσιών υγείας Ε «ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΡΑΞΕΩΝ» και σε ένα εκατομμύριο πεντακόσιες χιλιάδες (1.500.000) ευρώ για την υποκατηγορία M2 «Π.Π. ΑΝΑΠΝΕΥΣΤΙΚΑ ΣΥΣΚΕΥΕΣ ΟΞΥΓΟΝΟ». Η ανωτέρω αύξηση δεν αποτελεί βάση υπολογισμού της δαπάνης για τα επόμενα οικονομικά έτη.».

Άρθρο 8
Διαδικασία αποστολής φαρμάκων σε ευπαθείς ομάδες και σε ασθενείς που βρίσκονται σε περιορισμό λόγω νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19

1. Για την αντιμετώπιση των αυξημένων αναγκών χορήγησης αντιικών φαρμάκων σε ευπαθείς ομάδες και σε ασθενείς που βρίσκονται σε περιορισμό λόγω νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19, τα φαρμακεία του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. που διακινούν αντιϊκά φάρμακα, δύνανται να λειτουργούν και κατά το Σάββατο. Οι δαπάνες για την αμοιβή του προσωπικού του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.), που απασχολείται με οποιαδήποτε σχέση εργασίας στον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και εργάζεται κατά το Σάββατο, κατ’ εφαρμογή του πρώτου εδαφίου, καλύπτονται από μέρος των εσόδων του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. που προέρχεται από την επιστροφή (rebate) των Κατόχων Άδειας Κυκλοφορίας (Κ.Α.Κ.) φαρμακευτικών προϊόντων ή των φαρμακευτικών εταιρειών. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Υγείας και Οικονομικών, η οποία εκδίδεται μετά από εισήγηση του Διοικητικού Συμβουλίου του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., καθορίζονται οι αμοιβές του προσωπικού, καθώς και ο τρόπος λειτουργίας των φαρμακείων του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. που διακινούν αντιικά φάρμακα κατά το Σάββατο και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας.
2. Η ισχύς της παρ. 1 άρχεται από την 31η.1.2022.

Άρθρο 9
Αμοιβή μελών Επιτροπής Διαπραγμάτευσης Τιμών Φαρμάκων – Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 254 ν. 4512/2018
Στο τέλος της παρ. 5 του άρθρου 254 του ν. 4512/2018 (Α’ 5), περί της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης Τιμών Φαρμάκων (Επιτροπή Διαπραγμάτευσης), προστίθεται εδάφιο και η παρ. 5 διαμορφώνεται ως εξής:

«5. Η παρ. 9 του άρθρου 30 του ν. 2324/1995 (Α1 146) εφαρμόζεται για τα μέλη, τακτικά και αναπληρωματικά, της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης, κατά την άσκηση των καθηκόντων τους. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Υγείας και Οικονομικών καθορίζεται η αμοιβή των τακτικών μελών της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης Τιμών Φαρμάκων ανά φάρμακο που διαπραγματεύτηκε η Επιτροπή και για το οποίο κατέληξε σε σύναψη συμφωνίας με τον Κάτοχο Άδειας Κυκλοφορίας, κατά παρέκκλιση του ν. 4354/2015 (Α’ 176). Η αμοιβή των τακτικών μελών της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης καταβάλλεται αναδρομικά από την 5η.12.2019, ημερομηνία δημοσίευσης της υπό στοιχεία Α1β/Γ.Π./84435/4.5.2019 απόφασης του Υπουργού Υγείας, περί συγκρότησης της επιτροπής».

Αλλάζει ριζικά το φαρμακευτικό τοπίο για ασθενείς

O Δωδεκανησιακός Σύλλογος Αυτοάνοσων Νοσημάτων Αρθρίτιδας και Λύκου «ΘΑΛΕΙΑ», με αφορμή τη σημερινή Παγκόσμια Ημέρα κατά του Συστηματικού Ερυθηματώδη Λύκου, εξέδωσε την παρακάτω ανακοίνωση.

«Λύκος εδώ; Λύκος εκεί; Πού είναι ο Λύκος;
Ένα μαγικό ταξίδι γεμάτο άπειρες συγκινήσεις και εμπειρίες!
Θυμίζει το παραμύθι με τον κακό λύκο και το αρνάκι, όπου το αρνάκι αναγκάζεται τελικά να δυναμώσει, να ανασύρει τα αποθέματα της ψυχικής του δύναμης, να προχωρήσει στον δρόμο που η νόσος του έχει χαράξει… Στωικά, με μεγαλείο ψυχής, αποθέματα αγάπης και εσωτερικής δύναμης!

Ο Συστηματικός Ερυθηματώδης Λύκος μοιάζει με κοστούμι που είναι ραμμένο ειδικά για τον κάθε ασθενή. Αλλάζει μορφές και πότε μοιάζει με ένα μπουκέτο από διάφορες ασθένειες που προσπαθεί με επιτυχία να μιμηθεί, πότε μοιάζει με μαέστρο μιας ορχήστρας που με την μπαγκέτα του δείχνει το όργανο που θα πρωταγωνιστήσει.
Εμφανίζεται, χάνεται και νομίζεις ότι σε ξέχασε…

Ο Συστηματικός Ερυθηματώδης Λύκος (Systemic Lupus Erythematodus-SLE) -Σ.Ε.Λ. ή αλλιώς «λύκος», όπως κοινώς αποκαλείται, ανήκει στην οικογένεια των αυτοάνοσων ρευματικών παθήσεων. Είναι ένα χρόνιο αυτοάνοσο νόσημα που μπορεί να προσβάλει όχι μόνο τις αρθρώσεις και τους μυς, αλλά το δέρμα, τους νεφρούς, το νευρικό σύστημα, τους πνεύμονες, την καρδιά και το ανοσοποιητικό σύστημα. Έχει δε ευρύτατο κλινικό φάσμα, το οποίο σημαίνει ότι σε κάθε ασθενή εκδηλώνεται διαφορετικά τόσο από πλευράς σοβαρότητας όσο και από πλευράς συμπτωμάτων.

Η ονομασία του, δόθηκε για να περιγράψει τις δερματοπάθειες που είναι κόκκινες και μοιάζουν κατά κάποιον τρόπο σαν το δάγκωμα του Λύκου.

Ο Σ.Ε.Λ., δεν είναι κληρονομική, ούτε μεταδοτική νόσος!

Η ακριβής αιτιολογία του είναι άγνωστη. Πιθανόν να υπάρχει αλληλεπίδραση μεταξύ γενετικών και περιβαλλοντικών παραγόντων, περιλαμβανομένων και των λοιμώξεων.

Για την αντιμετώπισή του, σημείο-«κλειδί» αποτελεί η έγκαιρη διάγνωση, η οποία γίνεται από ιατρό ρευματολόγο.

ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ:

• Επώδυνες ή διογκωμένες αρθρώσεις και μυϊκός πόνος.
• Πυρετός, εύκολη κόπωση.
• Εξανθήματα, συχνότερα στο πρόσωπο.
• Εξελκώσεις (πληγές) μέσα στη στοματική κοιλότητα.

• Θωρακικός πόνος κατά τη βαθιά εισπνοή (πλευρίτιδα, περικαρδίτιδα).
• Ασυνήθης τριχόπτωση (αλωπεκία).
• Φωτοευαισθησία (πυρετός, κακουχία, εξανθήματα μετά από έκθεση στον ήλιο).

• Ωχρά ή κυανά δάχτυλα χεριών ή ποδιών μετά από στρες ή έκθεση στο ψύχος, το φαινόμενο Raynaud .
• Οιδήματα στα κάτω άκρα ή γύρω από τους οφθαλμούς.
• Τριχόπτωση

Μέχρι πριν από λίγα χρόνια η πορεία του Συστηματικού Ερυθηματώδης Λύκου ήταν σοβαρή και η πρόγνωσή του δυσμενής. Σήμερα, χάρη στις σύγχρονες θεραπευτικές δυνατότητες, η δυσμενής πρόγνωση έχει ανατραπεί, αφού μπορεί πλέον να επιτευχθεί πλήρης έλεγχος των κλινικών εκδηλώσεων αλλά και ύφεση της νόσου, με την εφαρμογή του κατάλληλου για κάθε ασθενή με βάση τις κλινικές εκδηλώσεις της νόσου του, θεραπευτικού σχήματος.

Η Θάλεια Γεωργά πρόεδρος του Δωδεκανησιακού Συλλόγου Αυτοάνοσων Νοσημάτων «ΘΑΛΕΙΑ», ως επαγγελματίας ασθενής τα τελευταία σαράντα εννέα χρόνια, θέλησε να στείλει το δικό της μήνυμα ενόψει της Παγκόσμιας Ημέρας κατά του Σ.Ε.Λ.:
«Λύκε λύκε… Είσαι εδώ; Ήρθες και έμεινες.

Ένα καθημερινό ταξίδι προς το άγνωστο, παρέα με τον «φίλο μου». Έχω κάνει ήδη τόσο δρόμο και καθώς κοιτώ προς τα πίσω, αναρωτιέμαι πώς έχω φτάσει ως εδώ…
Νιώθω ότι με σπρώχνει ένας άνεμος, η περιέργειά μου για το άγνωστο και εγώ δειλά, βάζω μικρά πατήματα για το κάθε αύριο.

Μετά από μεγάλη προσπάθεια, άρχισα να ελευθερώνομαι, να γίνομαι ένα με τον «φίλο μου». Ο «λύκος μου», έγινε σιγά-σιγά κομμάτι του εαυτού μου. Με έμαθε πολλά με τα πατήματά του, με δίδαξε και τον δίδαξα υπομονή και σεβασμό!
Η πορεία της ζωής, είναι δύσκολη μα συνάμα γοητευτική…
Έτσι και η ασθένεια… Άλλοτε περνάει ελαφρά από πάνω μας και μας κάνει μόνο να ριγήσουμε και άλλοτε μας συγκλονίζει και μας αναγκάζει να αναθεωρήσουμε και να δούμε αλλιώτικα το σήμερα και τις αξίες του.

Με σεβασμό στην κάθε στιγμή,
Θάλεια Γεωργά».

O Δωδεκανησιακός Σύλλογος Αυτοάνοσων Νοσημάτων Αρθρίτιδας και

Στα χέρια της  Επιτροπής Ανταγωνισμού βρίσκεται πλέον για έγκριση το περίφημο deal  του Διεθύνοντος Συμβούλου της Τράπεζας Πειραιώς Χρήστου  Μεγάλου για την πώληση του Ερρίκος Ντυνάν στην Blantyre Capital από την Τράπεζα Πειραιώς.

Στις 23 Μαρτίου η Τράπεζα είχε υπογράψει  συμφωνητικό μεταφοράς του συνόλου της επένδυσης  της στη θυγατρική ΗΜΙΘΕΑ στην  Ιρλανδική εταιρεία Strix Holding LP To αποτέλεσμα από την απώλεια του ελέγχου στην εν λόγω θυγατρική ανήλθε σε 14 εκατ. ευρώ.

Ένα μήνα μετά περίπου , στις 21.04.2022 γνωστοποιήθηκε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού η συγκέντρωση με την οποία η «Blantyre Capital Limited» («Blantyre») αποκτά τον αποκλειστικό έλεγχο επί της «ΗΜΙΘΕΑ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ.

Όπως αναφέρει η Επιτροπή Ανταγωνισμού η  Blantyre είναι επενδυτική εταιρεία που εξειδικεύεται στη διαχείριση επενδύσεων (χρέους και ιδίων κεφαλαίων), ιδίως σε ειδικές ή/και πολύπλοκες περιπτώσεις ανασύνταξης, αναδιοργάνωσης ή/και μετάβασης επενδυτικών χαρτοφυλακίων, ενώ η  ΗΜΙΘΕΑ, δια του νοσοκομείου Ερρίκος Ντυνάν, δραστηριοποιείται στην Ελληνική αγορά παροχής υπηρεσιών υγείας.

Στα χέρια της  Επιτροπής Ανταγωνισμού βρίσκεται πλέον

Στάση εργασίας 11πμ-3μμ και συγκέντρωση στις 11:30 πμ στο υπουργείο Υγείας και πορεία προς τη Βουλή, προγραμματίζουν για αύριο, ημέρα ψήφισης του νομοσχεδίου για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (ΠΦΥ), η Ομοσπονδία Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδας (ΟΕΝΓΕ) και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων στα Δημόσια Νοσοκομεία (ΠΟΕΔΗΝ).

Οι Ομοσπονδίες απορρίπτουν στο σύνολό του το νομοσχέδιο για την ΠΦΥ που στοχεύει, όπως αναφέρει η ΟΕΝΓΕ, «στο ακόμα μεγαλύτερο πετσόκομμα των κρατικών δαπανών για την υγεία του λαού, στην περαιτέρω εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίηση της υγείας».

Η ΟΕΝΓΕ διεκδικεί «πλήρη ανάπτυξη ενός κρατικού και απολύτως δωρεάν συστήματος υγείας και ΠΦΥ, με Κέντρα Υγείας και Περιφερειακά Ιατρεία. Με πλήρη στελέχωση με μόνιμους γιατρούς όλων των ειδικοτήτων και οικογενειακούς γιατρούς, με υγειονομικούς όλων των κλάδων και σύγχρονο εξοπλισμό». Απόσυρση του νομοσχεδίου ζητά και η ΠΟΕΔΗΝ και διεκδικεί μεταξύ άλλων, ισχυρή Δημόσια Υγεία, άρση αναστολών εργασίας, μονιμοποίηση συμβασιούχων, ένταξη στα ΒΑΕ, ουσιαστική αύξηση στους μισθούς.

Στάση εργασίας 11πμ-3μμ και συγκέντρωση στις 11:30

Η γεωγραφική κατανομή των 2.819 κρουσμάτων covid-19 που ανακοίνωσε σήμερα ο ΕΟΔΥ έχει ως εξής:

181 κρούσματα στην Π.Ε. Ανατολικής Αττικής

190 κρούσματα στην Π.Ε. Βόρειου Τομέα Αθηνών

48 κρούσματα στην Π.Ε. Δυτικής Αττικής

160 κρούσματα στην Π.Ε. Δυτικού Τομέα Αθηνών

318 κρούσματα στην Π.Ε. Κεντρικού Τομέα Αθηνών

134 κρούσματα στην Π.Ε. Νοτίου Τομέα Αθηνών

144 κρούσματα στην Π.Ε. Πειραιώς

26 κρούσματα στην Π.Ε. Νήσων

293 κρούσματα στην Π.Ε. Θεσσαλονίκης

6 κρούσματα στο Άγιο, Όρος

55 κρούσματα στην Π.Ε. Αιτωλοακαρνανίας

5 κρούσματα στην Π.Ε. Άνδρου

46 κρούσματα στην Π.Ε. Αργολίδας

25 κρούσματα στην Π.Ε. Αρκαδίας

30 κρούσματα στην Π.Ε. Άρτας

73 κρούσματα στην Π.Ε. Αχαΐας

18 κρούσματα στην Π.Ε. Βοιωτίας

7 κρούσματα στην Π.Ε. Γρεβενών

19 κρούσματα στην Π.Ε. Δράμας

32 κρούσματα στην Π.Ε. Εβρου

54 κρούσματα στην Π.Ε. Εύβοιας

1 κρούσμα στην Π.Ε. Ευρυτανίας

8 κρούσματα στην Π.Ε. Ζακύνθου

37 κρούσματα στην Π.Ε. Ηλείας

45 κρούσματα στην Π.Ε Ημαθίας

84 κρούσματα στην Π.Ε. Ηρακλείου

1 κρούσμα στην Π.Ε. Θάσου

16 κρούσματα στην Π.Ε. Θεσπρωτίας

14 κρούσματα στην Π.Ε. Θήρας

3 κρούσματα στην Π.Ε. Ικαρίας

62 κρούσματα στην Π.Ε. Ιωαννίνων

27 κρούσματα στην Π.Ε. Καβάλας

4 κρούσματα στην Π.Ε Καλύμνου

40 κρούσματα στην Π.Ε. Καρδίτσας

2 κρούσματα στην Π.Ε. Καρπάθου

11 κρούσματα στην Π.Ε. Καστοριάς

40 κρούσματα στην Π.Ε. Κέρκυρας

13 κρούσματα στην Π.Ε. Κεφαλληνίας

12 κρούσματα στην Π.Ε. Κιλκίς

21 κρούσματα στην Π.Ε. Κοζάνης

52 κρούσματα στην Π.Ε. Κορινθίας

3 κρούσματα στην Π.Ε. Κω

24 κρούσματα στην Π.Ε. Λακωνίας

89 κρούσματα στην Π.Ε Λάρισας

22 κρούσματα στην Π.Ε. Λασιθίου

22 κρούσματα στην Π.Ε. Λέσβου

2 κρούσματα στην Π.Ε. Λευκάδας

9 κρούσματα στην Π.Ε. Λήμνου

34 κρούσματα στην Π.Ε. Μαγνησίας

45 κρούσματα στην Π.Ε. Μεσσηνίας

4 κρούσματα στην Π.Ε Μήλου

9 κρούσματα στην Π.Ε. Μυκόνου

19 κρούσματα στην Π.Ε. Νάξου

9 κρούσματα στην Π.Ε. Ξάνθης

12 κρούσματα στην Π.Ε. Πάρου

32 κρούσματα στην Π.Ε. Πέλλας

55 κρούσματα στην Π.Ε. Πιερίας

24 κρούσματα στην Π.Ε. Πρέβεζας

19 κρούσματα στην Π.Ε. Ρεθύμνου

6 κρούσματα στην Π.Ε. Ροδόπης

31 κρούσματα στην Π.Ε. Ρόδου

3 κρούσματα στην Π.Ε. Σάμου

42 κρούσματα στην Π.Ε. Σερρών

5 κρούσματα στην Π.Ε. Σύρου

1 κρούσμα στην Π.Ε. Τήνου

27 κρούσματα στην Π.Ε. Τρικάλων

39 κρούσματα στην Π.Ε. Φθιώτιδας

3 κρούσματα στην Π.Ε. Φλώρινας

12 κρούσματα στην Π.Ε. Φωκίδας

21 κρούσματα στην Π.Ε. Χαλκιδικής

49 κρούσματα στην Π.Ε. Χανίων

18 κρούσματα στην Π.Ε Χίου

81 κρούσματα υπό διερεύνηση

Η γεωγραφική κατανομή των 2.819 κρουσμάτων covid-19

Τα νέα εργαστηριακά επιβεβαιωμένα κρούσματα της νόσου covid-19 που καταγράφηκαν τις τελευταίες 24 ώρες ήταν 2.819. Ο συνολικός αριθμός των ατόμων που νόσησαν ανέρχεται σε 3.364.598 (ημερήσια μεταβολή +0,1%), εκ των οποίων 48,9% άνδρες.

Ο αριθμός πιθανών νέων επαναλοιμώξεων που καταγράφηκαν τις τελευταίες 24 ώρες ήταν 313 ενώ από την αρχή της πανδημίας SARS-CoV-2 ο συνολικός αριθμός εκτιμάται σε 126.267 (3,6% του συνολικού αριθμού των θετικών αποτελεσμάτων).

Οι νέοι θάνατοι ασθενών με covid-19 είναι 22, ενώ από την έναρξη της επιδημίας έχουν καταγραφεί συνολικά 29.417 θάνατοι. Το 95,6% είχε υποκείμενο νόσημα ή/και ηλικία 70 ετών και άνω.

Ο αριθμός των ασθενών που νοσηλεύονται διασωληνωμένοι είναι 198 (65,2% άνδρες). Η διάμεση ηλικία τους είναι 70 έτη. Το 92,9% έχει υποκείμενο νόσημα ή/και ηλικία 70 ετών και άνω. Μεταξύ των ασθενών που νοσηλεύονται διασωληνωμένοι, 102 (51,52%) είναι ανεμβολίαστοι ή μερικώς εμβολιασμένοι και 96 (48,48%) είναι πλήρως εμβολιασμένοι. Από την αρχή της πανδημίας έχουν εξέλθει από τις ΜΕΘ 4.628 ασθενείς.

Οι εισαγωγές νέων ασθενών covid-19 στα νοσοκομεία της επικράτειας είναι 109 (ημερήσια μεταβολή -9,92%). Ο μέσος όρος εισαγωγών του επταημέρου είναι 131 ασθενείς.

Η διάμεση ηλικία των κρουσμάτων είναι 36 έτη (εύρος 0,2 έως 112 έτη), ενώ η διάμεση ηλικία των θανόντων είναι 79 έτη (εύρος 0,2 έως 106 έτη).

Τα νέα εργαστηριακά επιβεβαιωμένα κρούσματα της νόσου

Ένα 24ωρο μετά την αποκάλυψη του καθηγητή Νίκου Σύψα για τον επικίνδυνο και άκρως ανθεκτικό μύκητα, Candida Auris, που εξαπλώνεται σε πολλά νοσοκομεία της Αττικής, ο διευθυντής της μονάδας λοιμώξεων του Ευαγγελισμού μιλά στο LIVE NEWS για την κατάσταση που επικρατεί στο νοσοκομείο.

«Δεν είναι εύκολο να απολυμανθεί. Δεν μπορούμε να απολυμάνουμε εύκολα τις επιφάνειες. Παρουσιάζει μεγάλη επιμονή».

Στη χώρα μας πρωτοεμφανίστηκε στη διάρκεια της πανδημίας. Το πρώτο περιστατικό εντοπίστηκε στη Λάρισα και στη συνέχεια σε αρκετά νοσοκομεία του λεκανοπεδίου όπως το Σωτηρία, το Λαϊκό, και ο Ευαγγελισμός.

Χτυπά κυρίως ανοσοκατασταλμένους. Εντοπίζεται κυρίως μέσα στις εντατικές, είναι ιδιαίτερα ανθεκτικός σε φάρμακα και απολυμάνσεις ενώ αν εισέλθει στο αίμα ασθενών με σοβαρά υποκείμενα, τότε σχεδόν οι μισοί θα καταλήξουν.

«Πάντα έχει υψηλή θνησιμότητα αλλά αυτό δεν έχει να κάνει με τον ίδιο τον μύκητα αλλά τον ασθενή που θα τον κολλήσει. Άρα δεν έχει να κάνει με τον μύκητα αλλά ποιος θα κολλήσει από αυτό».

Γκρέμισαν ακόμα και μονάδα εξαιτίας του μύκητα

Ο βασικός πυρήνας των μέτρων είναι η έγκαιρη διάγνωση, η απομόνωση του ασθενή αλλά και η απολύμανση η οποία όμως ορισμένες φορές φαντάζει αδύνατη μπροστά σε έναν τόσο ανθεκτικό μύκητα.

«Στη Νέα Υόρκη σε ένα μεγάλο νοσοκομείο έκαναν ό,τι μπορούσαν για να απολυμάνουν τη μονάδα. Δεν μπορούσαν ποτέ, συνέχεια έβρισκαν την Candida Auris, οπότε την γκρέμισαν την μονάδα», είπε ο Νίκος Σίψας.

Οι ειδικοί συστήνουν ψυχραιμία καθώς αν ένας ασθενής έχει πάνω στο δέρμα του τον εν λόγω μύκητα δεν σημαίνει πως θα μολυνθεί και το αίμα του και συνεπώς θα κινδυνεύσει με θάνατο.

«Το δέρμα μας έχει πάρα πολλά μικρόβια εξ’ ορισμού. Και είναι τελείως διαφορετικό να το βρει κάποιος τον μύκητα στο αίμα που σημαίνει ότι νοσεί κάποιος και άλλο να βρεθεί στο δέρμα που δεν σημαίνει τίποτα».

Αν ο ασθενής έχει εξασθενημένο ανοσοποιητικό, τότε η θνησιμότητα μπορεί να φτάσει έως και το 70%.

«Το πρόβλημα είναι ότι δύσκολα εκριζώνεται σε κάποιο μέρος που θα ανιχνευθεί αρχικά. Έχουμε κλείσει κομμάτι μονάδας προκειμένου να το εξαλείψουμε αλλά είναι πολύ δύσκολο», λέει η Σοφία Πουρίκη, πνευμονολόγος – εντατικολόγος «Σωτηρία».

Οι ενδονοσοκομειακές λοιμώξεις είναι η επόμενη κρίση

Οι ενδονοσοκομειακές λοιμώξεις θα είναι το πρώτο αίτιο θανάτου το 2050 εκτιμούν οι λοιμωξιολόγοι.

«Κι αυτό είναι το μεγάλο μας πρόβλημα τα μικρόβια που είναι πια ανθεκτικά σε όλα τα φάρμακα που διαθέτουμε και όχι ο συγκεκριμένος μύκητας».

Η κατάχρηση των αντιβιοτικών στα χρόνια της πανδημίας έκανε τα μικρόβια πιο ανθεκτικά, μια παραδοχή που και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει ενστερνιστεί.

Πηγή: megatv.com

Ένα 24ωρο μετά την αποκάλυψη του καθηγητή

Συγκροτήθηκε στις 5/5 το προεδρείο της ΟΕΝΓΕ (Ομοσπονδία Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδος) και εξέλεξε 9μελή Εκτελεστική Γραμματεία:

  • Πρόεδρος Ρέτζιου Αφροδίτη  (ΔΗΠΑΚ)
  • Γ. Γραμματέας Παπανικολάου Πάνος  (ΕΚΑ)
  • Α αντιπρόεδρος  Παγώνη Ματίνα  (ΔΗΚΝΙ)
  • Β Αντιπρόεδρος Λιβαδάς Κωστας (ΜΕΤΩΠΟ)
  • Ταμίας Γαλανόπουλος Γιάννης (ΔΗΠΑΚ)
  • Αναπληρωτής Γραμματέας Τζάνος Αλέξανδρος (ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ ΓΙΑΤΡΩΝ)
  • Οργανωτικός Γραμματέας Σταματέλου Δήμητρα (ΔΗΠΑΚ)

Η ανακοίνωση της ΟΕΝΓΕ

«Στις 5/5 συγκροτήθηκε το Γενικό Συμβούλιο της ΟΕΝΓΕ σε σώμα και εξέλεξε 9μελή Εκτελεστική Γραμματεία. Η μεθόδευση της ΠΑΣΚΕ η οποία ανέλαβε εργολαβικά να εκτελέσει κυβερνητικό σχέδιο και να αδρανοποιήσει την Ομοσπονδία των Νοσοκομειακών Γιατρών έπεσε στο κενό.

Το αμέσως επόμενο διάστημα έχουμε να δώσουμε κρίσιμες μάχες. Ενάντια στο νομοσχέδιο για την ΠΦΥ που κατατέθηκε στη Βουλή. Για την άμεση αποκατάσταση του ιατρικού μισθολογίου και την καταβολή του συνόλου των αναδρομικών.

Συσπειρωμένοι στις Ενώσεις και την Ομοσπονδία με μαζικό μαχητικό ανυποχώρητο αγώνα θα τα καταφέρουμε».

Συγκροτήθηκε στις 5/5 το προεδρείο της ΟΕΝΓΕ