Connect with:
HomeΑΓΟΡΑΕκπαίδευσηΑπαραίτητη η ψηφιακή εκπαίδευση στα σχολεία για τις τεχνολογίες υγείας

Απαραίτητη η ψηφιακή εκπαίδευση στα σχολεία για τις τεχνολογίες υγείας

Μεγάλο ποσοστό των νέων, μερικοί εκ των οποίων ανήκουν ακόμη και στην ηλικία των οκτώ ετών, χρησιμοποιούν εφαρμογές (apps), Youtube βίντεο και άλλες διαδικτυακές τεχνολογίες για να παρακολουθούν και να διαχειρίζονται θέματα που αφορούν την υγείας τους, σύμφωνα με νέα δημοσίευση.

Ερευνητές από τα πανεπιστήμια του Bath, του Salford (Η.Β.) και από το πανεπιστήμιο του New South Sales (Αυστραλία) αναφέρουν ότι τα ευρήματά τους επισημαίνουν όχι μόνο τους κινδύνους αλλά και τις ευκαιρίες που υπάρχουν για τους νέους, ενώ παράλληλα υποστηρίζουν ότι είναι πολλά περισσότερα αυτά που πρέπει να γίνουν προκειμένου η ψηφιακή εκπαίδευση στα σχολεία να εστιάσει στην υγεία.

Η έρευνά τους περιγράφει ότι τόσο οι νέοι που κατοικούν στο  Ηνωμένο Βασίλειο όσο και οι νέοι από κάθε γωνιά του κόσμου είναι σαν « να μεγαλώνουν σε μία εποχή στην οποία η υγεία στρέφεται όλο και περισσότερο προς τα ψηφιακά εργαλεία».

Τα δεδομένα που συλλέχθηκαν μέσω της συμμετοχής περισσότερων από 1000 ατόμων νεαρής ηλικίας κατέδειξαν ότι οι νέοι έχουν πρόσβαση στις ψηφιακές τεχνολογίες υγείας από πολύ μικρή ηλικία— το 75% των συμμετεχόντων δήλωσε ότι απέκτησε το πρώτο του κινητό τηλέφωνο ή tablet στην ηλικία μεταξύ 8 και 11 ετών—με το 70% των συμμετεχόντων να αναφέρει ότι χρησιμοποιεί τις συσκευές αυτές για θέματα υγείας που σχετίζονται με τη φυσική κατάσταση και τη διατροφή.

Σύμφωνα με τη δημοσίευση, η ανάπτυξη των τεχνολογιών αυτών ενέχει προβλήματα όχι μόνο σε θέματα που αφορούν τη συλλογή δεδομένων και την ασφάλεια, αλλά και στο πώς οι νέοι διαχειρίζονται τις πολλαπλές και, αρκετές φορές, αντικρουόμενες συμβουλές και κατευθυντήριες οδηγίες που παρέχονται για την υγεία τους.

Πολλές από αυτές τις τεχνολογίες επικεντρώνονται στην προώθηση «υγιών προτύπων ζωής» και εφοδιάζουν τους νέους με σημαντικές πληροφορίες αναφορικά με την υγεία τους, συμπεριλαμβανομένης της συλλογής, παρακολούθησης και ανταλλαγής δεδομένων όσον αφορά, για παράδειγμα, το πόσο μακριά τρέχουμε ή το πόσο πολύ τρώμε. Ωστόσο, παρά τη διάδοσή τους, δεν υπάρχουν προς το παρόν κατευθυντήριες οδηγίες και οι νέοι δηλώνουν ότι χρειάζονται περισσότερη στήριξη.

Μεταξύ των ευρημάτων, οι απαντήσεις της έρευνας έδειξαν ότι παρά το γεγονός ότι οι νέοι βασίζονται συχνά στις συμβουλές που δίνονται μέσω της ψηφιακής υγείας (π.χ. προγράμματα γυμναστικής και διατροφικές συμβουλές), πολλοί από αυτούς προβληματίζονταν πως δε θα ήταν ικανοί να αναγνωρίσουν αν προπονούνταν περισσότερο από ότι είναι αναγκαίο ή αν υοθετούσαν μία υπερβολική δίαιτα.

Τα εργαλεία της ψηφιακής υγείας μπορεί να οδηγήσουν μερικούς νέους στην απόκτηση μορφών αυτοελέγχου, οι οποίες έχουν συνδεθεί με διατροφικές διαταραχές και με υπερβολικά προγράμματα σωματικής άσκησης. Σε ακραίες περιπτώσεις, είτε οι γονείς είτε άλλα άτομα παρεμβαίνουν προκειμένου να εμποδίσουν τους νέους να χρησιμοποιούν εφαρμογές σωματικής άσκησης και διατροφής, λόγω των αντιληπτών επιβλαβών επιπτώσεων που φέρουν σε εκείνους.

Η επικεφαλής καθηγήτρια Emma Rich από το Tμήμα Υγείας του Πανεπιστημίου Bath, εξηγεί: « Τα τελευταία χρόνια, υπάρχει ένα κύμα νέων διαδικτυακών εφαρμογών, ιστολογιών(blogs) και βίντεο, τα οποία απευθύνονται ειδικά στη νεολαία, διαδίδοντας μηνύματα που αφορούν τη προσωπική βελτίωση στους τομείς της υγείας και του υγιούς τρόπου ζωής. Από τη μία πλευρά, οι τεχνολογίες αυτές προσφέρουν βέβαιες ευκαιρίες στους νέους, ενώ από την άλλη, εγκυμονούν κινδύνους που σχετίζονται με τη άμεση συμβουλή και καθοδήγηση που παρέχεται–και τις επιπλοκές που μπορεί να προκύψουν, για παράδειγμα, στην εικόνα του σώματος – καθώς επίσης γεννούν και ευρύτερες ανησυχίες αναφορικά με την αποθήκευση δεδομένων και την κατοχή τους από τρίτους.

Τα ευρήματά μας δείχνουν ότι οι νέοι επιθυμούν να μάθουν περισσότερα για αυτό το θέμα αλλά χρειάζονται περισσότερη βοήθεια ως προς την πλοήγηση ενός γρήγορου και ταχέως μεταβαλλόμενου διαδικτύου. Η εκπαίδευση στη ψηφιακή υγεία πρέπει να προάγει ένα τρόπο εκμάθησης ο οποίος θα βοηθά τους νέους να είναι καλύτερα προετοιμασμένοι για να διαχειρίζονται τις ψηφιακές ταυτότητες της υγείας τους, ιδίως σε σχέση με τα ηλεκτρονικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής στον τομέα της εκπαίδευσης είναι αναγκαίο να λάβουν γνώση επί του θέματος προκειμένου να ενημερώσουν και να διευρύνουν την τρέχουσα παροχή στο πρόγραμμα σπουδών”. Αυτή η τάση προς τις διαδικτυακές ψηφιακές τεχνολογίες υγείας εκτιμάται ότι θα έχει μόνο ανοδική πορεία και πρέπει να διασφαλίσουμε ότι οι νέοι κατέχουν τις δεξιότητες που χρειάζεται και ότι γνωρίζουν το πώς θα ανταπεξέλθουν με το καλύτερο δυνατό τρόπο”.

Για την αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος, οι ερευνητές συμφώνησαν ότι είναι απαραίτητη η συγκέντρωση διαφορετικών φορέων, με τους νέους να αποτελούν το επίκεντρο των πολιτικών παρεμβάσεων.

Written by

Τα νέα της Υγείας